دستگاه تعلیم و تربیت بر محور معلم است
|
سه شنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۱۴ ق.ظ |
۰ نظر
به گزارش روابطعمومی و امور بینالملل
دفترمرکزی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان، همزمان با هفته معلم،
دبیرکل اتحادیه به همراه جمعی از دانشآموزان، مربیان و کادر ستادی و
استانی به پاس احترام به مقام معلم با حجت الاسلام و المسلمین حاج علی
اکبری نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه دیدار و از زحمات وی تقدیر و
تشکر کردند.
حجت الاسلام و
المسلمین حاج علی اکبری نماینده مقام معظم رهبری در این دیدار گفت: ایام
پربرکتی را پشت سر گذاشتیم که معمولا در پرتو یاد علامه شهید مرتضی
مطهری(ره) به اساتید و معلمان ادای احترام میشود در واقع حضور شما در
اینجا به همراه بنده یک فرصتی است که همه ما عرض ارادت کنیم به محضر همه
معلمان شهید و در صدر آنها شهید مطهری، شهید باهنر، شهید رجایی و شهید
بهشتی که مجموعههای تعلیم و تربیتی ما در پرتو شخصیت و نور و اندیشههای
این بزرگواران هست که شکل میگیرد و همانطور که اشاره شد طبیعی است که در
چنین موقعیتی ذهنها معطوف میشود به امام راحل عظیمالشان که حقیقتاً سمت
استادی و معلمی به گردن همه اساتید و معلمان رشید و بزرگان انقلاب اسلامی
دارند و هم فرصتی است که به اتفاق شما ما هم تقدیر و تشکر کنیم از همه
کسانی که در مسیر زندگی من و شما حق معلمی داشتند حال در هر بخشی از دوران
چه از دوران ابتدایی تا دوره دبیرستان و سالهای بعد از آن نگاه بنده هم به
این جلسه چنین نگاهی است و یاد و دعا کنیم در این ایام پربرکت ماه مکرم رجب
خداوند تبارک و تعالی از خزانه لطف و کرمش به همه آنها بهترین پاداشها را
کرامت کند
وی گفت: نظام مقدس
جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه از یک جایگاه رفیع، رشید ولایت و رهبری
بهرهمند است این خوشبختی را دارد که رهبرش معلمش نیز هست کسی که بحمد
الله این نقش تعلیمی و تربیتی را برای آحاد ملت ما از کوچک و بزرگ دارند
بحمدالله در فضای عمومی کشور راهنماییهای ایشان ذهنها را به سمت اهداف
بزرگ و دلها را به سمت مقاصد عالی متوجه میکنند، ایشان راهنمایی، تألیف
کتاب و تعلیم حکمت دارند و بالاخره ارشادها و موعظههای ایشان در مسیر
تزکیه انسان اثرگذار است و واقعا اگر کسی بخواهد بهرهمند شود وجود پربرکت
رهبر عزیز و عالیقدر ما این چنین ویژگیها را دارند و چشمه جوشان و فیاضی
هستند که در دسترس همه ملت ما هستند و در این بین خصوصا دانشآموزان ما
نصیب خاص خودشان را میتوانند داشته باشند.
نماینده
مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان ادامه داد:
بچههای انجمن اسلامی به شکل طبیعی ارتبط نزدیکتر و صمیمیتری را با رهبر
معظم انقلاب احساس میکنند و حضور شما دانشآموزان در این جا فرصتی برای ما
فراهم کرد تا توجهی پیدا کنیم به همه کسانی که بر گردن ما حق تعلیمی و
تربیتی دارند و برای گذشتگان آنها طلب مغفرت میکنیم و برای آنهایی که
هستند توفیق بیشتر را آرزو میکنیم.
حجت
الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری خاطرنشان کرد: مدتی ذهنیتی در جامعه
تعلیمی و تربیتی ما تزریق شده بود تحت عنوان دانشآموز محوری به تعبیری
دیگر گفته میشد، دستگاه تعلیم و تربیت دستگاه دانشآموز محور است این
عنوان عنوانی ظاهر فریب است که هیچ همخوانی با اصول و مبانی فکری دستگاه
تعلیم وتربیت اسلامی ندارد بنده همان موقع عرض کرده بودم که این برداشت غلط
کل دستگاه تعلیم و تربیتی ما را به چالش میکشد تعلیم و تربیت از منظر
اسلام عزیز و مکتب توحیدی معلم محور است ودانشآموز جایگاه رشید و آن عنصر،
بهرهبردار از این ظرفیت محسوب میشود دستگاه تعلیم و تربیت بر محور معلم
است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با معلمان، معلم میاندار جریان
تعلیم و تربیت است و بقیه باید به معلم کمک کنند تا بتواند درست میانداری
کند، بله معلم باید رشید، خوشفکر، مومن و با تمام ویژگیهایی که در او
باید باشد از جمله انقلابی بودن، شمع جمع باشد و در وسط میدان تا جوانها،
بچهها و کودکان ما را در این کشور با ارتباط با شخصیت معلم، شخصیت پیدا
کنند و دانشآموزان با ارتباط با فکر او فکرشان تغذیه شود و با ارتباط با
ایمان او ایمانشان تقویت شود؛ این طرز فکر غلط دانشآموز محور حتی در بین
دانشآموزان ما جایگاهی پیدا نکرد چون پشت سر این حرفها میخواستند
استفاده ابزاری از دانشآموزان کنند و دانشآموز محوری یک شعار سیاسی بود و
تاریخ مصرف آن گذشت..
وی گفت: در
دستگاه تعلیم و تربیت اسلامی معلم محور است که بچهها از همان روز اول با
انس میگیرند و از جایگاه آن استفاده میکنند و اگر این ارتباط درست معرفی
بشود و هر کدام در جایگاه خودش قرار داشته باشد و هر کدام سهم خودشان را به
درستی انجام دهند شاهد اتفاقات بزرگی خواهیم بود .
شهید
ثانی که از فقهای برجسته شیعه محسوب میشوند که مقام شهادت هم نصیبش شده
است در بین حوزههای علمیه شهید اول یک متن فقهی حقیقتا یک متن معجزهگون
را در یک شرایط بسیار سخت نوشته شده است و شهید ثانی همان متن محکم و متقن
را که یک دوره کامل فقه است و نامش لمعه میباشد را شرح کرده و نام آن شرح
لمعه میباشد شرح لمعه در حوزههای ما شناخته شده است و سالهای سال است که
در حوزه تدریس میشود و طلبههای ما از روی همین متون با مبانی فقه شیعی
آشنا میشوند شهید ثانی یک کار بسیار جذاب و عالی که انجام داده است این
است که رسالهای با نام "منیه المرید فی آداب المفید و المستفید" تالیف
کردهاند و خلاصه این کتاب عبارت است از آداب تعلیم و تعلم در اسلام در این
کتاب شهید ثانی هم برای معلمان وظایفشان را تعریف کرده و هم برای شاگردان،
هم آداب معلمی را فهرست کرده و هم آداب شاگردی را و یک کتابی است که در
بین تمام ادیان نمونه است و از افتخارات دستگاه شیعه است. در این کتاب حد و
مرز شاگرد و معلم را و آداب آن دو را تعریف کرده است علاوه بر اینکه
مقدماتی در فضیلت علم و جایگاه علم مطرح کرده است.
این
کتاب را محمدجواد حجتی ترجمه کرده است به نام آداب تعلیم و تعلم در اسلام
مسئله این است که این آداب باید شناخته شود این مرزها رعایت شود هر جا که
این مرزها، این آداب، این حریمها شناخته میشود ما آنجا یک سیمای درستی از
تعلیم و تربیت اسلامی داریم و هر جا که رعایت نمیشود از هر طرف، چه معلم
رعایت نکند، چه دانشآموز راعایت نکند و چه هر دو رعایت نکنند ارتباط تعلیم
و تربیت اسلامی درست شکل نمیگیرد.
حجت
الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری در ادامه افزود، بنده پیشنهاد میکنم که
دوستان اتحادیه این کتاب مشترک معلم و دانشآموزا را با برنامهریزی برای
استفاده و گفتمانسازی استفاده کنند و یک یادداشت امروزی و دانشآموزی از
متن کتاب شهید ثانی از متن این کتاب بیرون کشیده شود تا برای مربیان
استفاده شود و این کتاب از ابتکارات این فقیه رشید است.
- ۹۴/۰۲/۲۲